Als Managing Director van een internationaal voedercertificatieschema ben ik me er maar al te goed van bewust dat bedrijven uit alle hoeken van de wereld GMP+ FSA gecertificeerd zijn. En tóch is het elke keer weer bijzonder om op beurzen, ver weg van ons hoofdkwartier in Nederland, GMP+ FSA-logo’s te zien hangen.
Johan den Hartog
Managing Director, GMP+ International
Onlangs was het weer zover. Dit keer op de ‘Cereals - Mixed Feed - Veterinary’ beurs in Moskou, Rusland. Bij zo’n tien stands gingen bedrijfslogo’s gepaard met levensgrote GMP+ FSA-logo’s. Deze ondernemers lieten luid en duidelijk aan alle bezoekers weten: diervoederveiligheid is bij ons in goede handen.
Zelf ben ik vooral trots op en dankbaar voor hoe ver we als sector zijn gekomen in de afgelopen drie decennia. Dat GMP+ FSA in Rusland – en in 87 andere landen over de hele wereld – als ereteken geldt, is niet in de eerste plaats te danken aan de inzet van onze organisatie, maar primair aan de toewijding van de internationale diervoedersector zelf.
Die toewijding blijkt onder meer uit het partner-akkoord dat we, voorafgaand aan de beurs, in Moskou sloten met de Eurasian Poultry Association om voederveiligheid te promoten. Maar net zo goed uit mooie ontmoetingen die ik op de beurs had met verschillende Russische ondernemers.
Daarvoor moet je eerst weten dat Rusland de afgelopen jaren grote stappen heeft gezet in diervoederveiligheid. Ruim vijf jaar geleden begon de Russische overheid actief beleid te voeren om meer zelfvoorzienend te worden op het gebied van vlees, zuivel en eieren. Nu dit doel is bereikt, is er meer focus komen te liggen op de export van deze producten en van premixen, met name naar Zuidoost-Azië.
Opeens druppelden via onze consultants in Oekraïne en Duitsland berichten binnen dat er toenemende interesse is in Rusland voor GMP+ FSA. Dat werd nog eens onderstreept op de VIV Asia, in maart 2019. Russische ondernemers worden bij de export naar Azië en Europa immers steeds vaker bevraagd op certificering. Inmiddels zijn ruim vijftig Russische bedrijven GMP+ FSA gecertificeerd en zit er nog meer in de pijpleiding.
Nu zou een cynicus kunnen zeggen: die bedrijven willen alleen maar gecertificeerd zijn om meer te verkopen. Waarop ik zeg: prima. Als commerciële gedrevenheid leidt tot betere diervoederveiligheid, is dat alleen maar winst voor de sector.
Het mooie is echter dat een GMP+ FSA certificaat niet zelden leidt tot veel méér. Een Russische ondernemer die ik in Moskou sprak, was tot een paar jaar geleden niet bekend met ons schema. Sinds kort is haar bedrijf gecertificeerd. Zij vertelde me, enigszins verrast: “GMP+ FSA heeft niet geleid tot de verbetering van onze interne bedrijfsvoering en verhoging van de sales, maar fungeert ook als aanjager voor meer innovatie binnen onze de organisatie.”
GMP+ FSA ‘dwingt’ organisaties zichzelf en hun eigen processen kritisch onder de loep te nemen, verbeteringen door te voeren, nieuwe dingen te proberen en efficiënter te gaan werken.
Het is precies die veelzijdigheid die ondernemers als deze niet slechts ‘gebruiker’, maar ook ambassadeur maken van onze schema. Ik was verrast door de positieve mindset van deze ondernemer: diervoederveiligheid is voor haar geen prioriteit, maar een kernwaarde.
Ik hoop dan ook dat we over een jaar of vijf nog veel meer GMP+ FSA-logo’s op beurzen gaan zien. En niet alleen in Rusland, maar in de meest verrassende uithoeken van de wereld. De deuren staan al open: via Rusland worden we al uitgenodigd naar diverse landen in de Eurasian regio…