Wie als buitenstaander kijkt naar de reis die GMP+ International heeft gemaakt, dan lijkt het allemaal op rolletjes te zijn gelopen. We zijn van het vaststellen van een aantal brancheregels in Nederland in 1992 gegroeid naar een wereldwijd feed safety certification scheme, met bijna 18000 gecertificeerde bedrijven in 2018.
Johan den Hartog
Managing Director, GMP+ International
Maar dat is slechts één kant van de medaille. Ik ben vanaf het allereerste begin onderdeel geweest van GMP+ en er zijn nog veel meer verhalen te vertellen. Verhalen die niet allemaal zo positief zijn als onze groeicijfers. Zoals die keer jaren geleden, toen ik een rondetafelgesprek over voederveiligheid voerde met een aantal van de grootste bedrijven in China. Iedereen was het er over eens dat er iets moest gebeuren. Was dit dan de grote doorbraak in het Verre Oosten waar we jarenlang aan hadden gewerkt? Het leek er wel op en het voelde goed, maar uiteindelijk veranderde er helemaal niets.
Dat is een voorbeeld van hoe de andere kant van het succes van GMP+ International eruitziet. Achter de schermen heb ik meer dan genoeg tegenslagen, teleurstellingen en mislukkingen voor mijn kiezen gekregen. Het soort dingen waar je normaal gesproken niets over hoort of leest. Op dezelfde manier geldt dat in de diervoederindustrie als geheel niet alles is wat het lijkt. En soms is het juist precies wat het lijkt, maar is het verleidelijk om de andere kant op te kijken.
Dat gaat allemaal veranderen. Vanaf vandaag neem ik u met behulp van maandelijkse blogs mee achter de schermen van GMP+ International en in onze missie: wereldwijde voederveiligheid. Tegelijkertijd gaan mijn blogs ook over u en over onze industrie. Ik wil mijn ervaringen met u delen, af en toe provoceren, maar altijd rechtvaardig en eerlijk zijn (reacties of feedback? Mail mij!). In de tussentijd zal ik de woorden van de Amerikaanse trendwatcher Jay Samit niet vergeten: ‘Het maakt niet uit hoeveel we tweeten, bloggen en publiceren, niets in het bedrijfsleven is zo krachtig als échte fysieke interactie met potentiële partners en klanten.’ Ik kijk er naar uit om u te ontmoeten tijdens één van mijn reizen. Tot die tijd nodig ik u uit om mij te vergezellen op mijn digitale reis.